Di bawah ini kita muatkan beberapa kesimpulan selaku pedoman dalam pelaksanaan:
A. Bilamana seseorang meninggal dunia dan dia meninggalkan sejumlah hartabenda, maka:
1. Hendaklah dari hartabenda itu dikeluarkan sejumlah nilai hutang yang harus dibayarnya lalu diberikan kepada orang atau Tempat dia berhutang, kalau kebetulan dia memang berhutang. Tentang ini lihatlah maksud Ayat 4/11, dan 4/12.
2. Hendaklah dari hartabenda itu dikeluarkan sejumlah ongkos yang harus dikeluarkan untuk biaya penguburannya sekiranya dibutuhkan. Walaupun pihak lain turut memberikan bantuan, seperti pemerintah atau jiran sekeliling, namun ongkos berkecil-kecil mungkin juga ada yang harus dibayar.
3. Hendaklah dari hartabenda itu dikeluarkan sejumlah nilai yang diwasiatkan si mati, lalu dibayarkan menurut nasihat itu jika memang ada yang dia wasiatkan menurut hukum. Tetapi wasiat itu boleh bahkan harus dirubah jika bertantangan dengan hukum Islam:
كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَكَ خَيْراً الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالأقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ حَقّاً عَلَى الْمُتَّقِينَ
2/180. Diwajibkan atasmu ketika maut datang pada seseorang kamu agar dia meninggalkan wasiat yang baik
untuk ibu-bapak dan kerabat terdekat (Aqrabuun) dengan hal makruf, logis atas orang-orang yang insaf.
فَمَن بَدَّلَهُ بَعْدَ مَا سَمِعَهُ فَإِنَّمَا إِثْمُهُ عَلَى الَّذِينَ يُبَدِّلُونَهُ إِنَّ اللّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
2/181. Siapa yang menggantikannya sesudah apa yang dia dengar maka dosanya atas
orang yang mengganti itu, bahwa ALLAH mendengar mengetahui.
فَمَنْ خَافَ مِن مُّوصٍ جَنَفاً أَوْ إِثْماً فَأَصْلَحَ بَيْنَهُمْ فَلاَ إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
2/182. Siapa yang mencemaskan penyelewengan atau dosa dari yang berwasiat lalu dia
berbuat shaleh di antara mereka, tiada dosa atasnya, bahwa ALLAH pengampun penyayang.
4. Sewaktu hendak melakukan pembahagian harta peninggalan si mati itu hendaklah sebahagian dari harta itu dikeluarkan untuk dibagi-bagi kepada karib kerabat, anak-anak yatim lain, dan orang-orang miskin yang ada dalam lingkungan tetangga.
لِّلرِّجَالِ نَصيِبٌ مِّمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالأَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَاء نَصِيبٌ مِّمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ
وَالأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ نَصِيباً مَّفْرُوضاً
4/7. Untut lelaki ada bahagian dari yang ditinggalkan ibu-bapak dan kerabat terdekat,
dan untuk perempuan ada bahagian dari yang ditinggalkan ibu-bapak dan kerabat terdekat,
dari harta sedikit atau banyak, selaku bahagian yang diwajibkan.
وَإِذَا حَضَرَ الْقِسْمَةَ أُوْلُواْ الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينُ فَارْزُقُوهُم مِّنْهُ وَقُولُواْ لَهُمْ قَوْلاً مَّعْرُوف
4/8. Ketika pembahagian itu hadir kerabat dan anak-anak yatim lain dan orang-orang miskin,
berilah mereka daripadanya dan katakanlah pada mereka perkataan yang makruf.
5. Kelebihan harta peninggalan dari semua yang disebutkan di atas tadi, barulah dibagi-bagikan kepada keluarga yang berhak menerima sebagai telah ditentukan pada Ayat 4/11, 4/12, dan 4/176.
6. Yang berhak menerima pembahagian harta pusaka dari si mati hanyalah lima golongan saja yaitu:
a. Bapak kandung dari si mati.
b. Ibu kandung dari si mati.
c. Anak kandung dari si mati.
d. Suami atau istri yang belum dia thalaki.
e. Saudara kandung atau saudari kandung dari si mati.
b. Ibu kandung dari si mati.
c. Anak kandung dari si mati.
d. Suami atau istri yang belum dia thalaki.
e. Saudara kandung atau saudari kandung dari si mati.
7. Dasar hukum untuk pembahagian harta pusaka sebagai peninggalan orang mati dalam Islam ialah yang dimaksudkan oleh Ayat:
يُوصِيكُمُ اللّهُ فِي أَوْلاَدِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الأُنثَيَيْنِ فَإِن كُنَّ نِسَاء فَوْقَ اثْنَتَيْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَ
وَإِن كَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ وَلأَبَوَيْهِ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَكَ إِن كَانَ لَهُ
وَلَدٌ فَإِن لَّمْ يَكُن لَّهُ وَلَدٌ وَوَرِثَهُ أَبَوَاهُ فَلأُمِّهِ الثُّلُثُ فَإِن كَانَ لَهُ إِخْوَةٌ فَلأُمِّهِ السُّدُسُ
مِن بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِي بِهَا أَوْ دَيْنٍ آبَآؤُكُمْ وَأَبناؤُكُمْ لاَ تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ
نَفْعاً فَرِيضَةً مِّنَ اللّهِ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِيما حَكِيماً
4/11. ALLAH mewasiatkan padamu tentang anak-anakmu. Untuk yang lelaki persamaan bahagian dua perempuan.
Jika mereka perempuan lebih dua orang, maka untuk mereka duapertiga dari apa yang dia (si mati) tinggalkan.
Dan jika dia seorang maka untuknya seperdua. Dan untuk ibu-bapaknya, bagi tiap seorang dari keduanya satu
perenam dari apa yang dia tinggalkan jika ada anak baginya. Jika tiada anak baginya dan yang mewarisinya
ibu-bapaknya maka untuk ibunya satu pertiga. Jika ada saudara-saudari baginya maka untuk ibunya
satu perenam, sesudah wasiat yang dia wasiatkan atau hutang. Bapak-bapakmu dan anak-anakmu,
tidak kamu ketahui siapa yang lebih dekat manfaatnya bagimu. Selaku kewajiban dari ALLAH,
bahwa ALLAH mengetahui lagi bijaksana.
وَلَكُمْ نِصْفُ مَا تَرَكَ أَزْوَاجُكُمْ إِن لَّمْ يَكُن لَّهُنَّ وَلَدٌ فَإِن كَانَ لَهُنَّ وَلَدٌ فَلَكُمُ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَكْنَ مِن بَعْدِ
وَصِيَّةٍ يُوصِينَ بِهَا أَوْ دَيْنٍ وَلَهُنَّ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَكْتُمْ إِن لَّمْ يَكُن لَّكُمْ وَلَدٌ فَإِن كَانَ لَكُمْ وَلَدٌ فَلَهُنَّ
الثُّمُنُ مِمَّا تَرَكْتُم مِّن بَعْدِ وَصِيَّةٍ تُوصُونَ بِهَا أَوْ دَيْنٍ وَإِن كَانَ رَجُلٌ يُورَثُ كَلاَلَةً أَو امْرَأَةٌ
وَلَهُ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ فَلِكُلِّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا السُّدُسُ فَإِن كَانُوَاْ أَكْثَرَ مِن ذَلِكَ فَهُمْ شُرَكَاء فِي الثُّلُثِ
مِن بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصَى بِهَا أَوْ دَيْنٍ غَيْرَ مُضَآرٍّ وَصِيَّةً مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَلِيمٌ حَلِيمٌ
4/12. Dan untukmu seperdua apa yang ditinggalkan istrimu jika tiada anak bagi mereka. Jika ada anak bagi mereka
maka untukmu satu perempat dari apa yang mereka tinggalkan, sesudah wasiat yang mereka wasiatkan atau hutang.
Dan untuk mereka satu perempat dari apa yang kamu tinggalkan jika tiada anak bagimu. Jika ada anak bagimu maka
untuk mereka satu perdelapan dari apa yang kamu tinggalkan, sesudah wasiat yang kamu wasiatkan atau hutang.
Dan jika ada lelaki atau perempuan diwarisi selaku kalaalah (tidak beribu-bapak) dan baginya ada saudara atau
saudari maka untuk tiap seorang dari keduanya satu perenam. Jika mereka lebih banyak dari itu maka mereka
berserikat pada satu pertiga sesudah wasiat yang dia wasiatkan atau hutang, tanpa hal membahayakan,
selaku wasiat dari ALLAH. Dan ALLAH mengetahui lagi penyantun.
يَسْتَفْتُونَكَ قُلِ اللّهُ يُفْتِيكُمْ فِي الْكَلاَلَةِ إِنِ امْرُؤٌ هَلَكَ لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ وَلَهُ أُخْتٌ فَلَهَا نِصْفُ مَا تَرَكَ
وَهُوَ يَرِثُهَا إِن لَّمْ يَكُن لَّهَا وَلَدٌ فَإِن كَانَتَا اثْنَتَيْنِ فَلَهُمَا الثُّلُثَانِ مِمَّا تَرَكَ وَإِن كَانُواْ إِخْوَةً رِّجَالاً
وَنِسَاء فَلِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الأُنثَيَيْنِ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ أَن تَضِلُّواْ وَاللّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
4/176. Mereka menanyai engkau, katakanlah: “ALLAH menerangkan padamu tentang kalaalah (tidak beribu-bapak).
Jika lelaki binasa tiada baginya ada saudari maka untuknya seperdua apa yang dia tinggalkan. Dan dia mewarisinya
jika tiada anak baginya (saudari itu). Jika mereka dua perempuan maka untuk mereka dua pertiga dari apa yang
dia tinggalkan. Dan jika mereka bersaudara laki-laki dan perempuan-perempuan maka untuk lelaki persamaan
bahagian dua perempuan. ALLAH menerangkan padamu jika kamu sesat. Dan ALLAH mengetahui tiap sesuatu.
B. Jika diringkaskan maksud Ayat-ayat Suci itu, orang dapat mengetahui bahwa:
Ayat 4/11 menyatakan:
a. Lelaki mendapat bahagian 2 x bahagian perempuan.
b. 1 putri mendapat 12/24 bahagian harta pusaka.
2 putri atau lebih, mendapat 16/24 bahagian.
c. Ibu mendapat 4/24, bapak 4/24 bahagian jika si mati beranak.
Ibu mendapat 8/24, bapak 16/24 jika si mati tidak beranak.
b. 1 putri mendapat 12/24 bahagian harta pusaka.
2 putri atau lebih, mendapat 16/24 bahagian.
c. Ibu mendapat 4/24, bapak 4/24 bahagian jika si mati beranak.
Ibu mendapat 8/24, bapak 16/24 jika si mati tidak beranak.
Ayat 4/12 menyatakan:
d. Suami mendapat 12/24 bahagian jika si mati tidak beranak.
Suami mendapat 6/24 bahagian jika si mati punya anak.
e. Istri mendapat 6/24 bahagian jika si mati tidak beranak.
Istri mendapat 3/24 bahagian jika si mati punya anak.
f. Sudara atau saudari masing-masingnya mendapat 4/24 bahagian atau beberapa orang saudara mendapat 8/24 bahagian jika si mati tidak beribu-bapak.
Suami mendapat 6/24 bahagian jika si mati punya anak.
e. Istri mendapat 6/24 bahagian jika si mati tidak beranak.
Istri mendapat 3/24 bahagian jika si mati punya anak.
f. Sudara atau saudari masing-masingnya mendapat 4/24 bahagian atau beberapa orang saudara mendapat 8/24 bahagian jika si mati tidak beribu-bapak.
Last edited by dade :
Kemarin at 23:42:31.
Ayat 4/176 menyatakan:
g.
Saudari mendapat 12/24 jika si mati tidak beranak dan tidak beribu-bapak.
Saudara mendapat 24/24 jika si mati tidak beranak dan tidak beribu-bapak.
Jika saudari itu 2 orang atau lebih, mereka mendapat 18/24 bahagian untuk bersama.
Saudara mendapat 24/24 jika si mati tidak beranak dan tidak beribu-bapak.
Jika saudari itu 2 orang atau lebih, mereka mendapat 18/24 bahagian untuk bersama.
1. Istilah WALAD dan AWLAAD berarti anak baik putri ataupun putra.
2. Ayat 4/11 memberi perbandingan antara bapak dan anak tentang mana yang lebih dekat pada seseorang.
3. Jika si mati punya anak dan ibu-bapak maka saudara atau saudarinya tidak mendapat bahagian pusaka.
4. Dalam hal tertentu bahagian untuk lelaki 2 x bahagian untuk perempuan, tetapi tidak demikian seperti pada alinea c dan f diatas.
5. Tidak ada Ayat Suci yang menyatakan suami atau istri mendapat24/24 bahagian harta pusaka, tetapi berlaku untuk bapak atau ibu pada Ayat 4/11, dan berlaku untuk saudara si mati menurut Ayat 4/176, sebagai pewaris tunggal.
6. Kelebihan harta pusaka menurut keadaan tertentu seperti pada alinea g di atas, harus diserahkan kepada Baitul Maal. Hukum pewarisan dalam Islam sangat mempertimbangkan sosialekonomi keluarga si mati di mana Baitul Maal selaku jawatan pemerintah melaksanakan tugas penting.
7. Bahagian pusaka untuk si mati harus diserahkan kepada ibu si mati jika bapak itu sudah tiada. Begitu pula sebaliknya, yaitu bahagian untuk ibu diserahkan kepada bapak.
8. Jika ibu, bapak, saudara, saudari, atau anak mendapat bahagian harta pusaka dan kebetulan dia sudah tiada, maka bahagiannya diserahkan kepada yang berhak langsung pada masing-masingnya dari orang yang sudah tiada itu. Di sinilah kakek, nenek, cucu, atau ipar mendapat bahagian pusaka dari seorang yang mati.
2. Ayat 4/11 memberi perbandingan antara bapak dan anak tentang mana yang lebih dekat pada seseorang.
3. Jika si mati punya anak dan ibu-bapak maka saudara atau saudarinya tidak mendapat bahagian pusaka.
4. Dalam hal tertentu bahagian untuk lelaki 2 x bahagian untuk perempuan, tetapi tidak demikian seperti pada alinea c dan f diatas.
5. Tidak ada Ayat Suci yang menyatakan suami atau istri mendapat24/24 bahagian harta pusaka, tetapi berlaku untuk bapak atau ibu pada Ayat 4/11, dan berlaku untuk saudara si mati menurut Ayat 4/176, sebagai pewaris tunggal.
6. Kelebihan harta pusaka menurut keadaan tertentu seperti pada alinea g di atas, harus diserahkan kepada Baitul Maal. Hukum pewarisan dalam Islam sangat mempertimbangkan sosialekonomi keluarga si mati di mana Baitul Maal selaku jawatan pemerintah melaksanakan tugas penting.
7. Bahagian pusaka untuk si mati harus diserahkan kepada ibu si mati jika bapak itu sudah tiada. Begitu pula sebaliknya, yaitu bahagian untuk ibu diserahkan kepada bapak.
8. Jika ibu, bapak, saudara, saudari, atau anak mendapat bahagian harta pusaka dan kebetulan dia sudah tiada, maka bahagiannya diserahkan kepada yang berhak langsung pada masing-masingnya dari orang yang sudah tiada itu. Di sinilah kakek, nenek, cucu, atau ipar mendapat bahagian pusaka dari seorang yang mati.
C. Bilamana yang mati tidak bersuami, tidak beristri, maka harta warisannya diserahkan kepada salah satu di bawah ini Pembahagian tertentu:
1. Si mati tidak beribu-bapak dan tidak punya saudara/saudari:
a. 1 putra 24/24 bahagian.
b. 1 putri 12/24 bahagian, Baitul Maal 12/24.
c. 2 atau lebih banyak putri 18/24 bahagian, Baitul Maal 6/24.
d. 2 atau lebih banyak putra dan putri 24/24, lelaki 2 x bahagian perempuan.
b. 1 putri 12/24 bahagian, Baitul Maal 12/24.
c. 2 atau lebih banyak putri 18/24 bahagian, Baitul Maal 6/24.
d. 2 atau lebih banyak putra dan putri 24/24, lelaki 2 x bahagian perempuan.
2. Si mati tidak beribu-bapak dan tidak beranak:
a. 1 saudari 12/24, Baitul Maal 12/24 bahagian.
b. 2 (2+) saudari 18/24, Baitul Maal 6/24 bahagian.
c. I saudara 24/24 bahagian.
d. Banyak saudara/saudari 24/24, yang lelaki 2 x bahagian yang perempuan.
b. 2 (2+) saudari 18/24, Baitul Maal 6/24 bahagian.
c. I saudara 24/24 bahagian.
d. Banyak saudara/saudari 24/24, yang lelaki 2 x bahagian yang perempuan.
3. Si mati tidak punya anak dan tidak punya saudari/saudara:
a. Ibu mendapat 24/24 bahagian.
b. Bapak mendapat 24/24 bahagian.
Ibu mendapat 8/24, bapak 16/24 bahagian.
b. Bapak mendapat 24/24 bahagian.
Ibu mendapat 8/24, bapak 16/24 bahagian.
4. Si mati tidak punya saudara/saudari:
a. Ibu 4/24, bapak 4/24, 1 putri 12/24, Baitul Maal 4/24 bahagian.
b. Ibu 4/24, bapak 4/24, 2 (2+) putri 16/24.
c. Ibu 4/24, bapak 4/24, 1 16/24 bahagian.
d. Ibu 4/24, bapak 4/24, putra putri 16/24, yang lelaki 2 x bahagian perempuan.
b. Ibu 4/24, bapak 4/24, 2 (2+) putri 16/24.
c. Ibu 4/24, bapak 4/24, 1 16/24 bahagian.
d. Ibu 4/24, bapak 4/24, putra putri 16/24, yang lelaki 2 x bahagian perempuan.
5. Si mati tidak punya ibu-bapak:
a. Saudari 4/24, saudara 4/24, putri 12/24, Baitul Maal 4/24 bahagian.
b. Saudari/saudara 4/24, putri 12/24, Baitul Maal 8/24 bahagian.
c. Saudari/saudara 4/24, 2 (2+) Baitul Maal 4/24 bahagian.
d. Saudari 4/24, saudara 4/24, 2 (2+) putri 16/24 bahagian.
e. Banyak saudara/saudari 8/24, 1 putri 12/24, Baitul Maal 4/24 bahagian.
f. Saudara 4/24, putra 20/24 bahagian.
g. Saudari 4/24, putra 20/24 bahagian.
h. Saudara 4/24, saudari 4/24, putra 16/24 bahagian.
i. Banyak saudara/saudari 8/24, putra-putri 16/24 bersama, lelaki 2 x bahagian perempuan.
6. Si mati tidak punya anak:
a. Ibu 8/24, bapak 8/24, saudara 4/24, saudari 4/24 bahagian.
b. Ibu 8/24, bapak 12/24, saudara/saudari 4/24 bahagian.
c. Ibu 8/24, bapak 8/24, banyak saudara/saudari 8/24 bahagian.
d. Ibu atau bapak 20/24, saudara atau saudari 4/24.
e. Ibu atau bapak 16/24, banyak saudara/saudari 8/24 bahagian.
b. Ibu 8/24, bapak 12/24, saudara/saudari 4/24 bahagian.
c. Ibu 8/24, bapak 8/24, banyak saudara/saudari 8/24 bahagian.
d. Ibu atau bapak 20/24, saudara atau saudari 4/24.
e. Ibu atau bapak 16/24, banyak saudara/saudari 8/24 bahagian.
D. Bilamana si mati seorang suami, maka harta warisannya diserahkan kepada salah satu di bawah ini menurut Bahagian tertentu.
1. Si mati tidak punya saudari/saudara, anak dan ibu-bapak:
a. Istri mendapat 6/24, BaituilMaal 18/24 bahagian.
b. Jika isteri tidak ada maka Baitul Maal mewarisi 24/24 bahagian.
b. Jika isteri tidak ada maka Baitul Maal mewarisi 24/24 bahagian.
2. Si mati tidak punya anak dan ibu-bapak:
a. Istri 6/24, saudari 12/24, Baitul Maal 6/24 bahagian.
b. Istri 6/24, saudara 18/24 bahagian.
c. Istri 6/24, 2 (2+) saudari 16/24, Baitul Maal 2/24 bahagian.
d. Istri 6/24, banyak saudari/saudara 18/24, lelaki 2 x bahagian perempuan.
b. Istri 6/24, saudara 18/24 bahagian.
c. Istri 6/24, 2 (2+) saudari 16/24, Baitul Maal 2/24 bahagian.
d. Istri 6/24, banyak saudari/saudara 18/24, lelaki 2 x bahagian perempuan.
3. Si mati tidak punya anak dan saudara/saudari:
a. Istri 6/24, ibu 8/24, bapak 10/24 bahagian.
b. Istri 6/24, ibu atau bapak 18/24 bahagian.
4. Si mati tidak punya saudari/saudara dan ibu-bapak:
a. Istri 3/24, putri 12/24, Baitul Maal 9/24 bahagian.
b. Istri 3/24, 2 (2+) putri 16/24, Baitul Maal 5/24 bahagian.
c. Istri 3/24, putra 21/24 bahagian.
d. Istri 3/24, putra putri 21/24, lelaki 2 x bahagian perempuan.
b. Istri 3/24, 2 (2+) putri 16/24, Baitul Maal 5/24 bahagian.
c. Istri 3/24, putra 21/24 bahagian.
d. Istri 3/24, putra putri 21/24, lelaki 2 x bahagian perempuan.
5. Si mati tidak punya anak: (hak anak dipindahkan pada ibu bapak).
a. Istri 3/24, saudari 4/24, saudara 4/24, ibu atau bapak 13/24
bahagian.
b. Istri 3/24, saudari/saudara 4/24, ibu atau bapak 17/24 bahagian.
c. Istri 3/24, banyak saudari/saudara 8/24, ibu-bapak 13/24, hak bapak 2 x bahagian ibu.
b. Istri 3/24, saudari/saudara 4/24, ibu atau bapak 17/24 bahagian.
c. Istri 3/24, banyak saudari/saudara 8/24, ibu-bapak 13/24, hak bapak 2 x bahagian ibu.
6. Si mati tidak punya ibu-bapak:
a. Istri 3/24, putri 12/24, saudari/saudara 4/24, Baitul Maal
5/24.
b. Istri 3/24, putra 17/24, saudari/saudara 4/24 bahagian.
c. Istri 3/24, banyak putri 17/24, saudara/saudari 4/24 bahagian.
d. Istri 3/24, banyak putri 13/24, banyak saudara/saudari 8/24 bahagian.
e. Istri 3/24, banyak saudara/saudari 8/24, putra dan putri 13/24, lelaki 2 x bahagian perempuan.
b. Istri 3/24, putra 17/24, saudari/saudara 4/24 bahagian.
c. Istri 3/24, banyak putri 17/24, saudara/saudari 4/24 bahagian.
d. Istri 3/24, banyak putri 13/24, banyak saudara/saudari 8/24 bahagian.
e. Istri 3/24, banyak saudara/saudari 8/24, putra dan putri 13/24, lelaki 2 x bahagian perempuan.
7. Si mati tidak punya saudara/saudari. Kalaupun ada saudara/saudari itu juga tidak mendapat bahagian pusaka karena si mati punya anak dan ibu-bapak.
a. Istri 3/24, putri 12/24, ibu 4/24, bapak 4/24, Baitui Maal 1/24.
b. Istri 3/24, putri 12/24, ibu atau bapak 8/24, Baitui Maal 1/24.
c. Istri 3/24, 2 (2+) putri 13/24, ibu atau bapak 8/24 bahagian.
d. Istri 3/24, putra 13/24, ibu atau bapak 8/24 bahagian.
e. Istri 3/24, banyak putra 13/24, ibu atau bapak 8/24 bahagian.
f. Istri 3/24, putra putri 13/24, lelaki 2 x bahagian perempuan, dan ibu atau bapak 8/24.
E. Bilamana si mati seorang istri, maka harta warisannya diserahkan kepada salah satu di bawah ini menurut bahagian tertentu:
1. Si mati tidak punya saudari/saudara, anak, dan ibu-bapak.
a. Suami mendapat 12/24, Baitul Maal 12/24 bahagian.
b. Jika suami tidak ada maka Baitui Maal mewarisi 24/24 bahagian.
2. Si mati tidak punya anak dan ibu-bapak:
a. Suami 12/24, saudara atau saudari 12/24 bahagian.
b. Suami 12/24, banyak saudara/saudari 12/24, lelaki 2 x bahagian perempuan.
b. Suami 12/24, banyak saudara/saudari 12/24, lelaki 2 x bahagian perempuan.
3. Si mati tidak punya anak dan saudara/saudari:
a. Suami 6/24, ibu 8/24, bapak 10/24 bahagian.
b. Suami 6/24, ibu atau bapak 18/24 bahagian.
4. Si mati tidak punya saudara/saudari dan ibu-bapak:
a. Suami 6/24, putra 18/24 bahagian.
b. Suami 6/24, putri 12/24, Baitul Maal 6/24 bahagian.
c. Suami 6/24, 2 (2+) putri 16/24, Baitul Maal 2/24 bahagian.
d. Suami 6/24, putra putri 18/24 bahagian.
b. Suami 6/24, putri 12/24, Baitul Maal 6/24 bahagian.
c. Suami 6/24, 2 (2+) putri 16/24, Baitul Maal 2/24 bahagian.
d. Suami 6/24, putra putri 18/24 bahagian.
5. Si mati tidak punya anak: (hak anak dipindahkan pada ibu-bapak):
a. Suami 6/24, saudara/saudari 4/24, ibu atau bapak 14/24
bahagian.
b. Suami 6/24, banyak saudara/saudari 8/24, ibu atau bapak 10/24 bahagian.
c. Suami 6/24, saudara 4/24, saudari 4/24, ibu-bapak 10/24 bahagian.
b. Suami 6/24, banyak saudara/saudari 8/24, ibu atau bapak 10/24 bahagian.
c. Suami 6/24, saudara 4/24, saudari 4/24, ibu-bapak 10/24 bahagian.
6. Si mati tidak punya ibu-bapak:
a. Suami 6/24, putri 12/24, saudara/saudari 4/24, Baitul Maal 2/24
bahagian.
b. Suami 6/24, putra 14/24, saudara/saudari 4/24 bahagian.
c. Suami 6/24, banyak putri 14/24, saudara/saudari 4/24 bahagian.
d. Suami 6/24, banyak putri 10/24,'banyak saudara/saudari 8/24 bahagian.
e. Suami 6/24, banyak saudara/saudari 8/24, putra dan putri 10/24, lelaki 2 x bahagian perempuan.
b. Suami 6/24, putra 14/24, saudara/saudari 4/24 bahagian.
c. Suami 6/24, banyak putri 14/24, saudara/saudari 4/24 bahagian.
d. Suami 6/24, banyak putri 10/24,'banyak saudara/saudari 8/24 bahagian.
e. Suami 6/24, banyak saudara/saudari 8/24, putra dan putri 10/24, lelaki 2 x bahagian perempuan.
7. Si mati tidak punya saudara/saudari. Kalaupun ada saudara/saudari itu juga tidak mendapat bahagian pusaka karena si mati punya anak dan ibu-bapak.
a. Suami 6/24, putri 10/24, ibu 4/24, bapak 4/24 bahagian.
b. Suami 6/24, putri 10/24, ibu atau bapak 8/24 bahagian.
c. Suami 6/24, banyak putri 10/24, ibu atau bapak 8/24 bahagian.
d. Suami 6/24, banyak putri 10/24, ibu atau bapak 8/24 bahagian.
e. Suami 6/24, banyak putra 10/24, ibu atau bapak 8/24 bahagian.
f. Suami 6/24, putra putri 10/24, lelaki 2 kali bahagian perempuan, dan ibu atau bapak 8/24 bahagian.
b. Suami 6/24, putri 10/24, ibu atau bapak 8/24 bahagian.
c. Suami 6/24, banyak putri 10/24, ibu atau bapak 8/24 bahagian.
d. Suami 6/24, banyak putri 10/24, ibu atau bapak 8/24 bahagian.
e. Suami 6/24, banyak putra 10/24, ibu atau bapak 8/24 bahagian.
f. Suami 6/24, putra putri 10/24, lelaki 2 kali bahagian perempuan, dan ibu atau bapak 8/24 bahagian.
Itulah pembahagian harta pusaka menurut hukum Alquran pada Ayat
4/11, 4/12, dan 4/176, memang tiada lainnya dari itu. Ketiga Ayat Suci itu
sudah cukup sempurna walaupun memang sulit memahaminya. Apa yang kita perinci
pada alinea A, B, C, D, E di atas tadi adalah hasil dari beberapa penyusunan
berulang kali, diperbaiki dan disusun lagi. Kita sedia membenarkan susunan
lebih sempurna dari orang lain asal saja berdasarkan ketiga Ayat Suci tadi.
Ada
beberapa hal yang dapat difahami dari pembahagian harta pusaka dalam masyarakat
Islam ialah bahwa:
Pertama: Bagian untuk lelaki ada yang ditentukan dua kali bagian untuk perempuan, tetapi itu berdasarkan pertimbangan bagi keselamatan hidup keluarga dari si mati pada masa selanjutnya di mana ternyata lelaki memang memegang peranan penting dalam keluarga. Tetapi pada beberapa keadaan, bagian untuk lelaki bahkan sama besar saja dengan bagian untuk perempuan. Hal ini sebanding dengan susunan dan jumlah anggota keluarga yang ditinggalkan si mati.
Kedua: Saudara atau saudari dari si mati juga mendapat bagian lebih besar daripada yang diterima istri atau suami si mati. Kalau suami hanya mendapat separo dari harta peninggalan istrinya, atau kalau istri mendapat satu-perempat dari harta peninggalan suaminya, maka seorang saudara dari si mati mendapat hak tertinggi yaitu 100 persen harta pusaka sebagai pewaris tunggal. Dalam hal ini jelas bahwa hukum Islam tidak sepenuhnya bertantangan dengan faham keibuan seperti yang berlaku di MinangkabauSumatra .
Malah Islam tampak menghubungkan seseorang dengan saudaranya lebih akrab di
mana perkawinan tidak memisahkan antara keduannya. Namun jika si mati mempunyai
anak dan ibu atau bapak, pihak saudaranya tidak mendapat bagian apa-apa. Nyata
sekali ketentuan demikian bertujuan bagi kebaikan ekonomi anak, ibu-bapak, dan
istri atau suami yang ditinggalkan si mati, pada mana pihak saudara tidak logis
ikut mengambil atau mendapat bagian pusaka.
Ketiga: Baitul Maal atau jawatan keuangan negara mendapat bagian harta pusaka dari seseorang yang meninggal dunia menurut persentase dan keadaan tertentu. Memang istilah Baitul Maal tidak pernah tercantum dalam Alquran, tetapi pernah terkandung maksudnya pada Ayat 9/60 dan 9/103 tentang pengambilan sedekah dan membagikannya kepada delapan asnaf. Jika kandungan maksud demikian dihubungkan dengan masalah pembagian harta pusaka, tentulah dia berbentuk badan resmi dalam masyarakat. Hal ini dapat dikatakan dengan Baitul Maal atau jawatan keuangan dalam masyarakat. Namun jika ditinjau lebih teliti, Baitul Maal tersebut wajar sekali mendapat bagian pada keadaan tertentu dari harta pusaka, karena memang keluarga yang ditinggalkan si mati terpaksa menyusun kehidupan dan ekonomi keluarga baru tentang mana pemerintah atau pimpinan dalam masyarakat Islam harus ikut turun tangan, bukan membiarkan keluarga yang kemalangan itu hidup dukacita senantiasa merasa ditinggalkan.
Untuk mempergunakan perincian di atas tadi sewaktu hendak membagikan harta pusaka, maka pertama kali hendaklah diketahui apakah si mati bersuami, beristri, atau tidak. Mungkin pula dia seorang remaja yang belum menikah, maka untuk itu lihatlah pembahagiannya pada alinea C.
Jika si mati kebetulan seorang suami yang meninggalkan istri, maka untuk pembahagian harta pusakanya dijelaskan pada alinea D.
Jika si mati kebetulan seorang istri yang meninggalkan suami, maka perincian harta pusakanya dimuatkan pada alinea E.
Semoga perincian pembagian harta pusaka demikian dapat membantu pelaksanaan hukum warisan yang sesungguhnya belum jelas bahkan masih sangat samar dalam masyarakat Islam sendiri terutama dalam masyarakat yang masih mengikuti beberapa mazhab yang sifatnya khilafiyah
Pertama: Bagian untuk lelaki ada yang ditentukan dua kali bagian untuk perempuan, tetapi itu berdasarkan pertimbangan bagi keselamatan hidup keluarga dari si mati pada masa selanjutnya di mana ternyata lelaki memang memegang peranan penting dalam keluarga. Tetapi pada beberapa keadaan, bagian untuk lelaki bahkan sama besar saja dengan bagian untuk perempuan. Hal ini sebanding dengan susunan dan jumlah anggota keluarga yang ditinggalkan si mati.
Kedua: Saudara atau saudari dari si mati juga mendapat bagian lebih besar daripada yang diterima istri atau suami si mati. Kalau suami hanya mendapat separo dari harta peninggalan istrinya, atau kalau istri mendapat satu-perempat dari harta peninggalan suaminya, maka seorang saudara dari si mati mendapat hak tertinggi yaitu 100 persen harta pusaka sebagai pewaris tunggal. Dalam hal ini jelas bahwa hukum Islam tidak sepenuhnya bertantangan dengan faham keibuan seperti yang berlaku di Minangkabau
Ketiga: Baitul Maal atau jawatan keuangan negara mendapat bagian harta pusaka dari seseorang yang meninggal dunia menurut persentase dan keadaan tertentu. Memang istilah Baitul Maal tidak pernah tercantum dalam Alquran, tetapi pernah terkandung maksudnya pada Ayat 9/60 dan 9/103 tentang pengambilan sedekah dan membagikannya kepada delapan asnaf. Jika kandungan maksud demikian dihubungkan dengan masalah pembagian harta pusaka, tentulah dia berbentuk badan resmi dalam masyarakat. Hal ini dapat dikatakan dengan Baitul Maal atau jawatan keuangan dalam masyarakat. Namun jika ditinjau lebih teliti, Baitul Maal tersebut wajar sekali mendapat bagian pada keadaan tertentu dari harta pusaka, karena memang keluarga yang ditinggalkan si mati terpaksa menyusun kehidupan dan ekonomi keluarga baru tentang mana pemerintah atau pimpinan dalam masyarakat Islam harus ikut turun tangan, bukan membiarkan keluarga yang kemalangan itu hidup dukacita senantiasa merasa ditinggalkan.
Untuk mempergunakan perincian di atas tadi sewaktu hendak membagikan harta pusaka, maka pertama kali hendaklah diketahui apakah si mati bersuami, beristri, atau tidak. Mungkin pula dia seorang remaja yang belum menikah, maka untuk itu lihatlah pembahagiannya pada alinea C.
Jika si mati kebetulan seorang suami yang meninggalkan istri, maka untuk pembahagian harta pusakanya dijelaskan pada alinea D.
Jika si mati kebetulan seorang istri yang meninggalkan suami, maka perincian harta pusakanya dimuatkan pada alinea E.
Semoga perincian pembagian harta pusaka demikian dapat membantu pelaksanaan hukum warisan yang sesungguhnya belum jelas bahkan masih sangat samar dalam masyarakat Islam sendiri terutama dalam masyarakat yang masih mengikuti beberapa mazhab yang sifatnya khilafiyah
أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ حُكْماً لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ
5/50. Apakah hukum kolot yang mereka cari? Siapakah yang lebih baik
daripada ALLAH tentang hukum bagi kaum yang yakin?
اتَّبِعُواْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُمْ وَلاَ تَتَّبِعُواْ مِن دُونِهِ أَوْلِيَاء قَلِيلاً مَّا تَذَكَّرُونَ
7/3. Ikutlah yang diturunkan kepadamu dari TUHAN-mu, jangan ikut
pimpinan selain DIA. Sangat sedikit yang kamu fikirkan.
وَيَرَى الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ الَّذِي أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ هُوَ الْحَقَّ وَيَهْدِي إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ
34/6. Orang-orang yang diberi ilmu akan melihat yang diturunkan kepadamu dari TUHAN-mu
adalah logis serta menunjuki kepada tuntunan mulia terpuji.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar